AKZO koppeling

Overslag van chemicaliën gebeurt vaak met behulp van tankauto’s. De tankauto heeft slangen bij zich om aan te sluiten op het lospunt. Bij veel klanten bestaat dit lospunt uit een loskast met daarin een AKZO koppeling, de hoofdafsluiter en een drain aansluiting. Aan de losslang van de tankauto zit een AKZO koppeling maar dan met een wartel.

Om te voorkomen dat er per ongeluk een zuur bij een base (b.v. Natronloog of chloorbleekloog) terecht komt zijn er zwarte rechts draaiende Akzo koppelingen en (verkeerd om) links draaiende witte AKZO koppelingen.

De rechts en links draaiende koppelingen zijn er met normale AKZO schroefdraad 2″, 3″ en 4″ uitvoering maar ook met ronde schroefdraad.

Ook zijn er nog koppelingen die omgedraaid zijn; op de losplaats zit i.p.v. een aansluiting met buitendraad een aansluiting met binnendraad.

Hoewel het verwarrend overkomt is het een behoorlijk consistent systeem waarbij de kans op menselijke falen veel kleiner is.

De gevolgen van het verkeerd overpompen van de tankauto naar een opslagtank wordt met deze Akzo koppelingen vrijwel uitgesloten.

AKZO koppeling,flenskoppeling, slangkoppeling, blindkap

Akzo koppeling, links op de foto de slangkoppeling en rechts op de foto de flenskoppeling die in de loskast zit met een afdek kap.

webdesign: A!tention